Film, jehož základem je příběh, nazýváme narativní. Narativ je v podstatě vyprávění, typ komunikace od autora k publiku a sestává z příběhu. Za narativ se obecně považuje vyprávění určitého sledu událostí.
V této lekci nabízíme obsah, který by vám mohl pomoci ve vaší školní praxi naučit děti o příběhu přemýšlet a také pro svůj film smysluplný příběh vytvořit.
Ve videu se dozvídáme:
Audiovizuální část nabídne vysvětlení několika základních teoretických pouček a principů jak příběh pro film postavit a základní charakteristiku jednotlivých příběhových částí, které budou demonstrovány na známém pohádkovém příběhu Perníková chaloupka.
Jak začít
Idea, první nápad, inspirace, myšlenka, myšlenková mapa. Cvičení vhodná pro rozvíření nápadů najdete v metodickém listu
Základní stavební kameny příběhu
Hrdina, prostředí a problém
Členění děje
Začátek, prostředek a konec neboli I., II. a III. dějství.
Začátek je úvod do příběhu, seznámení s prostředím, hrdinou a první problém – kolize
Prostředek je nejdelší, plný překážek, komplikací a dějových zvratů
Vyvrcholením příběhu je závěrečná bitva – konec je krátký a jde o to, jak svět pokračuje dále
Modely příběhu
Časová osa – nejčastější model, diagram hory a další modely
Způsoby ověření
Větný vzoreček pomáhá ověřit, zda příběh funguje. Kontrolní otázky jsou výborné pomůcky pro ověření, zda příběh šlape. Žánr si ověříme pomocí žánrové rovnice a žánrových motivů
Způsoby vyprávění
Lineární vyprávění – nejjednodušší a nejčastější vyprávění, paralelní narace – další využívaný způsob současného filmu
Modelový vzor
Pohádky jako modelový vzor pro současné filmy rozmanitých žánrů
Na co si dát pozor
Pozor na příliš dlouhou expozici. Po stručném představení hrdiny a prostředí jděte rovnou k narušení rovnováhy. Druhé dějství nechť je plné zvratů a překážek, ty ale ať na sebe navazují a tvoří ucelený řetězec. V závěrečné bitvě musíte vyřešit problém, který jste na začátku příběhu nastolili. Závěr ať je též stručný a jasný, neprotahujte a neoddalujte konec
Metodická část:
V metodických materiálech ke stažení najdete:
příklady cvičení pro práci s dětmi k jednotlivým celkům
příklad analýzy filmu se zaměřením na stavbu příběhu – loutkový film Perníková chaloupka (1956) B. Pojara – metodický materiál pro učitele a pracovní list pro děti
Filmová narace je samostatný vědní obor, způsoby vyprávění se od zrodu filmu neustále proměňují. Budete-li se chtít tomuto tématu věnovat podrobněji, přikládáme několik odkazů na odbornou literaturu či dostupné internetové zdroje.
Pavel Jech a Mary Angiolillo: Scénář na sedm minut, Nakladatelství Akademie múzických umění (NAMU), 2021