Animetod - Stavba příběhu

Film, jehož základem je příběh, nazýváme narativní. Narativ je v podstatě vyprávění, typ komunikace od autora k publiku a sestává z příběhu. Za narativ se obecně považuje vyprávění určitého sledu událostí.
V této lekci nabízíme obsah, který by vám mohl pomoci ve vaší školní praxi naučit děti o příběhu přemýšlet a také pro svůj film smysluplný příběh vytvořit. 
Ve videu se dozvídáme:
Audiovizuální část nabídne vysvětlení několika základních teoretických pouček a principů jak příběh pro film postavit a základní charakteristiku jednotlivých příběhových částí, které budou demonstrovány na známém pohádkovém příběhu Perníková chaloupka.
  • Jak začít
Idea, první nápad, inspirace, myšlenka, myšlenková mapa. Cvičení vhodná pro rozvíření nápadů najdete v metodickém listu
  • Základní stavební kameny příběhu
Hrdina, prostředí a problém
  • Členění děje
Začátek, prostředek a konec neboli I., II. a III. dějství.
    •  Začátek je úvod do příběhu, seznámení s prostředím, hrdinou a první problém – kolize
    • Prostředek je nejdelší, plný překážek, komplikací a dějových zvratů
    • Vyvrcholením příběhu je závěrečná bitva – konec je krátký a jde o to, jak svět pokračuje dále
  •  Modely příběhu
Časová osa – nejčastější model, diagram hory a další modely
  •  Způsoby ověření
Větný vzoreček pomáhá ověřit, zda příběh funguje. Kontrolní otázky jsou výborné pomůcky pro ověření, zda příběh šlape. Žánr si ověříme pomocí žánrové rovnice a žánrových motivů
  •  Způsoby vyprávění
Lineární vyprávění – nejjednodušší a nejčastější vyprávění, paralelní narace – další využívaný způsob současného filmu
  • Modelový vzor
Pohádky jako modelový vzor pro současné filmy rozmanitých žánrů
  • Na co si dát pozor
Pozor na příliš dlouhou expozici. Po stručném představení hrdiny a prostředí jděte rovnou k narušení rovnováhy. Druhé dějství nechť je plné zvratů a překážek, ty ale ať na sebe navazují a tvoří ucelený řetězec. V závěrečné bitvě musíte vyřešit problém, který jste na začátku příběhu nastolili. Závěr ať je též stručný a jasný, neprotahujte a neoddalujte konec
Metodická část:
V metodických materiálech ke stažení najdete:
  • příklady cvičení pro práci s dětmi k jednotlivým celkům
  • příklad analýzy filmu se zaměřením na stavbu příběhu – loutkový film Perníková chaloupka (1956) B. Pojara – metodický materiál pro učitele a pracovní list pro děti
  • Kosmonaut – příklad stavby příběhu od A do Z
  • pracovní listy pro jednotlivá cvičení
    1. Myšlenková mapa
    2. Časová osa + Diagram hory
    3. Větný vzoreček
    4. Plán o 9 bodech
    5. Kontrolní otázky
    6. Žánrová rovnice a žánrové motivy
Dokumenty ke stažení:
Odkazy:
Filmová narace je samostatný vědní obor, způsoby vyprávění se od zrodu filmu neustále proměňují. Budete-li se chtít tomuto tématu věnovat podrobněji, přikládáme několik odkazů na odbornou literaturu či dostupné internetové zdroje.
  • Jan Svoboda: Proměny filmového vyprávění, NAMU v Praze 2013, elektronické vydání 2015
  • Linda Aronsonová: Scénář pro 21. století, NAMU Praha 2015