Animetod - Plošková animace

Plošková animace je založena na snímání jednotlivých filmových oken na ploše. Snímané objekty neboli postavy a pozadí jsou ploché, dvourozměrné. Každá z částí filmového obrazu, která se má pohybovat, je rozstříhána na jednotlivé samostatně se pohybující „končetiny“.
Tomu, jak se vyrábí plošková loutka, se budeme věnovat v lekci Plošková loutka. V této lekci se budeme zabývat především možnostmi samotné animace, tedy oživením a rozpohybováním. Nabídneme některá možná technická řešení pohybu v rámci stop motion animace.
Ve videu se dozvídáme:
  • Uspořádání snímacího místa
    plocha na snímání ( stůl), technika a její uspořádání, světlo.
  • Co pro ploškovou animaci potřebujeme
    Než začneme animovat, potřebujeme hotový storyboard (viz. lekce storyboard), pozadí, loutku či loutky (viz. lekce plošková loutka), kulisy a rekvizity, plastickou lepící gumu, lepící pásku a případně nástroje usnadňující animaci.
animetod
  • Řešení změn výrazů tváře
    Základem pro pohyb ploškové loutky jsou pohyblivé části. Výrazy tváře se mohou měnit výměnou jednotlivých částí obličeje, nejčastěji očí a úst.
  • Technika animace chůze ploškové loutky
    Chůze se skládá z jednotlivých kroků, kdy se střídá jedna noha přes druhou. Je to jeden z nejobtížnějších pohybů pro animaci.
  • Možnosti proměn a klamů
    Animace umožňuje kouzlit a díky ní lze vyjádřit mnohé ze světa fantazie. V ploškové animaci pracujeme s výměnou jednotlivých částí - plošek.
  • Řešení pohybu ploškové loutky v prostředí 
     V jednotlivých záběrech se pohyb děje buď uvnitř obrazu, kdy kamera je statická, nebo se nějakým způsobem pohybuje kamera. Jak se “pohyb” kamery řeší v ploškové animaci se dozvíte právě zde.
Metodická část:
Plošková animace je dobrým startem do světa animace, je vhodná i pro začátečníky a nejmenší tvůrce. Při plánování času potřebného pro vyzkoušení ploškové animace je třeba myslet na čas, kdy se plošková loutka navrhuje a vyrábí. Stejně tak je třeba myslet i na přípravu a výrobu pozadí.
Výhodné a zároveň prospěšné je pracovat ve školní praxi v týmech ( 3-5 dětí), kdy si tvůrci mohou práci rozdělit dle schopností a preferencí. Někteří navrhují, jiní jsou schopni řemeslné výroby nebo tvorby pozadí. Pod kamerou každý animuje jednu postavu tak, aby se dokázal do své postavy vžít a vymyslel charakteristické pohyby a chování každé z postav.